Böcker

Jag har alltid gillat att läsa. Det fanns oftast en bok vid sängkanten som man läste lite ur varje kväll när man var yngre...eller så läste mamma en bok för oss innan vi skulle sova. Ganska skönt sätt att slappna av och tänka på nått annat innan man ska sova. Jag älskade Narnia-böckerna (gör fortfarande förvisso,,) och fem-böckerna av Enid Blyton. Och en bok som jag inte kommer ihåg namnet på, eller författaren men som handlade om en flicka som var handikappad och inte kunde gå. Hon klippte ut en häst i papper (tror jag) och helt plötsligt fick den liv på nått sätt och tog henne till nått magiskt land där hon kunde gå och det hände spännande saker. Hästen hette (eller var det ramsan som hon sa när hon skulle komma till detta magiska land) tuddigalumpa (tror ramsan började tuddigalumpa, hoppa och skumpa)..eller nått sånt! Är det någon som vet vad jag pratar om så säg till...vill så gärna hitta denna bok och läsa den igen..fast jag är vuxen=) Jag lånade åxå böcker av min syster så det blev många Tvillingarna på sweet valley High-böcker måste jag erkänna. Sen när jag blev lite äldre så läste jag mycket Danielle Steel-böcker för det gjorde mamma åxå. Efter det så fastnade jag i wallander-böckerna av Henning Mankell. Jag gillar deckare...och eftersom många av wallander böckerna utspelar sig i skåne så känner man till ställena de är på vilket ju gör det ännu roligare. Hittade även (tror min pappa tipsade mig) en deckar serie som utspelar sig i Lund (min hemstad). Väldigt kul. Har inget minne av vad varken böckerna eller författaren hette nu dock.
Nu var det ett tag sedan jag läste någon deckare...har gått ifrån det lite. Men jag har verkligen kommit in i en läsar-period nu.
Började för en tid sedan att skriva läsdagbok. Fick denna lilla bok, där man skriver upp författarens namn, bokens titel, när man läste ut den och nån liten annan kommentar om man vill, av min kompis anna. (tror jag...förlåt...du vet att jag har dåligt minne=) Hoppas det var av anna så jag inte har förolämpat nån annan nu åxå.... men JO, det var anna....tror jag=) ) Tror jag fick den för nått år sedan (som sagt..minnet..suck) men då jag fick den var jag nog inte inne i nån läsar-period för jag började aldrig skriva i den. Men den hängde med till Finland av någon anledning och jag hittade den här för några månader sedan. Förstod inte riktigt vitsen med att skriva upp vilka böcker man läst..men så läste jag det lilla förordet som fanns i läsdagboken...den började så här:

"För många år sedan träffade jag en gammal kvinna som skrivit ner allt hon läst sen hon var sjutton år. Hon hade sin förteckning i en liten anteckningsbok, inte helt olik den här. Det enda hon skrev ner var titel, författare och så datumet då hon läst ut boken. Nu kunde hon slå upp vilken sida som helst och genast minnas allt möjligt om böckerna som stod där - var hon läst dem, vilka människor hon hade omkring sig, hur hennes liv såg ut just då. Och när man hörde henne berätta om allt detta var det lätt att se vilken glädje hon fann i dessa minnen."

Jag tyckte det lät helt fantastiskt..och tänkte att det är ju värt ett försök iallafall.=)
Så nu har det gått drygt 3 månader sen jag började...och jag tycker fortfarande det är kul att skriva i när jag läst ut en bok.
Här e min lista såhär långt... (ja...Rickard nu blir det filippa bark igen=) ):

Dårskaper i Brooklyn (av Paul Auster) utläst i februari 2008 (kom inte ihåg exakt...)
Elva minuter (av Paulo Coelho) utläst 12 mars 2008
Konsten att vara snäll (av Stefan Einhorn) utläst 24 mars 2008
Anything goes-The autobiography (av John Barrowman with Carol E. Barrowman) utläst 6 april 2008
Tillbaka till livet - Alisons Historia (av Marianne Thamm) utläst 7 april 2008
No tears for queers (av Johan Hilton) utläst 16 april 2008
Korkade vita män (av Michael Moore) utläst 27 april 2008
På det fjärde ska det ske (av Kajsa Ingemarsson) utläst 1 maj 2008

Det har blivit ganska mycket läsande här i finland...=) Men det e kul. Undra vad jag ska läsa här näst. Har fått en bok på engelska som heter The God delusion...som jag har försökt att börja på..men den är ganska svår. Men jag ska kämpa lite..men kanske behöver nått annat att läsa undertiden. Köpte en bok om Judy Garland och Liza Minnelli när jag var i london...kanske det får bli den.

MIn favoritbok förresten....är nog "Påven Johanna" av Donna Woolfolk Cross. Har läst den 3 gånger och rekomenderar den till alla=)
Eller en ungdoms bok som heter "Seger till varje pris?" av Cynthia Voigt den har jag åxå läst många gånger! =)
Måste åxå nämna "Alkemisten" av Paulo Coehlo...väldigt bra bok!

This is Mattiaz signing off!

Kommentarer
Postat av: frida

Vad du läser! Jag läser för tillfället bara bloggar (har en lista som gås igenom varje dag och en till som jag tittar in på när jag har tid, du tillhör den första listan). Kan du inte ta med dig "Konsten att vara snäll" när du kommer nästa gång? Låter intressant och hans pappa kunde skriva så det kanske ligger i generna. Ha det gott!

2008-05-01 @ 16:28:17
URL: http://fridala.bloggspot.com
Postat av: Anonym

ingen fara, du är söt som filippa bark och det piggar ju alltid upp..:)

2008-05-03 @ 12:02:57
Postat av: Lisa

Hej! Jobbar på bibliotek och har letat efter samma bok till en låntagare. Vi tror att det är "Tudda Galumpan" av Kerstin Backman. Hoppas det stämmer! Vänliga hälsningar, Lisa

2008-10-08 @ 16:52:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0