jag vill faktiskt...KLAGA!

I sverige så tycker vi om att klaga, och vi försöker hitta så mycket som möjligt som vi kan klaga på. Det roliga är då åxå att i samma andetag så säger vi: Jag vill ju inte klaga...MEN...  Så vi försöker få det att låta som att vi verkligen försöker låta bli att klaga men nu kan vi verkligen inte låta bli utan måste bara klaga just den här gången... Fast det e ju såklart bara en dålig fasad..i verkligheten så älskar ju vi svenskar att klaga. Och vi klagar på ALLT; Att allt är så dyrt, att det regnar för mycket, att det blåser för mycket, att det är för varmt, att det är för kallt, att bussen "alltid" är försenad, att bankomaten bara kan ge ut 500-lappar, att det är så stressigt, att man har för lite pengar, att man har för mycket pengar.... OKej, den där sista var kanske för mycket. Ska väl erkänna att jag aldrig hört nån klaga att de har för MYCKET pengar...men det skulle säkert kunna hända..och på fullaste allvar.

Jag läste i tidningen för några dagar sedan att det hade blivit tittarstorm efter att en nyhetsuppläsare i svt hade odlat mustasch som han inte brukade ha. Och massa människor hade ringt in efter 18-nyheterna och klagat på hur han såg ut...så när det var dags för 21-nyheterna hade han rakat av sig mustaschen igen.
Jag undrar hur folk tänker... Vem sitter hemma i tv soffan och anser sig ha rätten att ringa in till tv och bestämma hur han som läser upp nyheterna ska se ut? Hur kommer man ens på tanken att ringa in och KLAGA på nått sånt?? Jag tyckte inte heller han passade så bra i mustasch...men jag skulle ju aldrig tänka att jag har rätt att bestämma över någon annan bara för att jag sitter och tittar på honom. Och lika väl som det finns de som inte tyckte det var snyggt, så fanns det ju säkert de som tyckte det var jättesnyggt...smaken e som baken!

Läste nu idag att SJ hade haft lite kaos igår. Pga åska så hade strömmen slagits ut och ett fullsatt X2000 på väg mot sthlm hade stått stilla i 3 timmar, och det var jättevarmt och nån hade svimmat mm. Och direkt så ska alla KLAGA på hur DÅLIGT SJ är. HALLÅ??? vad tänker ni med? ja det är klart att det är tråkigt när sånt heller och jag skulle inte tycka det var så kul att sitta fast i ett tåg i 3 timmar. Men det händer!! Saker går sönder..det är ju bara att acceptera. Annars får man köpa sig en häst och ta sig fram med alltid...fast vad händer när den trampar snett och inte kan användas längre? vem klagar man på då? Tänk på alla gånger ni har åkt tåg innan och det har funkat! Nu kaske jag har åkt lite mer tåg än vad medel-svensson gör. Men jag har oftare kommit fram i tid än vad jag har varit försenad.

När jag var på stationen i gbg igår så skulle jag låsa in mina väskor i ett skåp. Det var mitt på dagen och väldigt mycket folk nere runt skåpen. jag hade bara en hundralapp och var tvungen att gå och växla den. HIttade 2 växlingsautomater men den ena var trasig och framför den andra stog en tjej och försökte få den att ta emot hennes skrynkliga 20-lappar. Ställde mig i kön och väntade och höll tummarna för att automaten skulle ta emot hennes skrynkel-lappar nu på 15:e försöket. =) Bakom mig kommer det en kvinna i 45-års åldern. Och börjar DIREKT att klaga: "Åh, det är väl bara typiskt att det inte ska fungera..det gör det ju aldrig...och nu är det semestertider och man e stressad och det är så mycket folk och då så fungerar det inte. Det är ju så jä'vla dåligt...varför fins det ingen som kan fixa detta så man kan få växla sina jävla pengar" mm. Själv stog jag och tänkte att det är ju bra att den ena växlingsautomaten fungerar iallafall... =)

Det är väl klart att man ska få klaga när nått inte är som det ska vara. Men man måste ju välja sina stunder tycker jag. Och man måste åxå inse att man inte är ensam i världen och när man ser att folk gör så gott de kan då finns det inget att klaga på även fast SJ:s tåg fastnade i 3 timmar...vad skulle de göra?! De jobbade säkert häcken av sig för att lösa det...men det är det ingen som tänker på...
Och vilket tråkigt liv man måste leva om man hela tiden ser allting som problem som man måste kommentera! Är glaset halvtomt eller halvfullt...det är ju bara att välja. Jag vill försöka se det som halvfullt...det blir man gladare av!

Så försök sluta att klaga på onödiga saker och se det positiva i saker ioch ting istället...DET vill jag klaga på! =)

This is Mattiaz signing out (...from Bjärnum... =) )

Kommentarer
Postat av: tjilla

bla, bla bla, bla bla....hahahaha

2008-07-29 @ 12:10:28
URL: http://tjilla.blogspot.com
Postat av: tjilla

Nu har jag läst början på det här inlägget femtielva gånger. Skriv något nytt någon gång!!! ;o)

2008-08-16 @ 11:31:37
URL: http://tjilla.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0