London!

Ojdå...det var visst ett tag sedan jag bloggade sist! =)

Efter mycket tjat från en kär vän så ska jag nu ta och blogga lite om allt som händer här i London!
Kan inte fatta att jag redan varit här över en månad, tiden går så fort!
Kom alltså hit den 17 november. Hade vatt här 2 veckor tidigare på en 5 dagars semester med några kompisar. Kändes konstigt att åka tillbaka..med en enkel biljett... och tänka att detta nu är mitt hem. Men kändes ändå bra och väldigt spännande. Början på ett nytt kapitell i ens liv liksom, och om jag ska vara helt ärlig så känns det bra att börja på ny kula efter ett ganska så turbulent år i finland.

Första veckan så kändes det ändå som att  man var här på semester för jag tog det bara lugnt, tog dansklasser på pineapple och såg musikaler. Var även på en arbetsintervju på Dominion Theatre där jag nu jobbar. Musikalerna jag såg första veckan var Imagine this (En ny musikal som floppade totalt och har redan lagts ner...), La cage aux folles (var ju tvungen att kolla in london versionen...den var bra..men både jag och min kompis som åxå gjorde la cage i finland tyckte faktiskt vår version var bättre..och INTE för att vi var med i den!), Rue magique (en ny musikal som spelade på en liten liten teater...väldigt bra) och sist men inte minst Stephen Sondheims A little night music (Bra...det var ju sondheim... =)

Fick alltså jobb på Dominion Theatre där de spelar We will rock you. Jobbar i foajen och river biljetter, säljer program, sitter inne i salongen och kollar så att folk inte tar foto eller filmar, och säljer glass i pausen! Är ett kul jobb. Och we will rock you är en väldigt  bra musikal med fantastisk musik....har inte tröttnat på Queen-låtarna... ÄN! =)
Dem jag jobbar med är väldigt trevliga och sociala så känns bra. Det går ganska så bra med språket, men har upptäckt att även fast jag förstår det mesta så måste jag höra det mer än en gång för att det ska fastna i min hjärna. Vilket gör att man ibland känner sig lite dum när man måste fråga en extra gång efter vad de sa om vad man ska göra och så. Det tar mycket på energin att hela tiden koncentrera sig på språket..men jag antar att det kommer bli lättare ju mer tiden går. Vet inte om det är en fördel eller nackdel att kunna ganska mycket engelska innan man flyttar hit. Fördelen är ju att man förstår det mesta och kan prata en hel del... nackdelen är ju att man sätter större press på sig själv att man ska kunna prata som man gör med sitt modersmål och så bra är man ju inte.

När jag var här tidigare i år och hälsade på en kompis så hade jag lite kontakt med hennes agent... Här i London så har de allra flesta agent och de letar upp jobben till dig och skickar in ditt cv till olika auditions och så...  Det blev aldrig av att jag träffade min kompis agent då... men tog kontakt med dem igen nu när jag kom hit och fick tid att träffa och sjunga för honom. Och han ville signa mig! =) Så nu har jag en agent som förhoppningvis kommer se till att jag får mycket jobb inom musikal=)
Men min första audition här i london fixade jag själv. Det var en öppen audition för en ny musikal som ska ut på turne. Auditionen var på teatern där blood brothers går (så coolt att ha sjungit på den scenen=) )...stog utanför i kö i en timme en ISKALL morgon i tisdags innan jag fick komma in och sjunga. När jag kom upp på scenen så var jag inte ens nervös..var bara koncentrerad på att försöka sluta frysa. Hade ingen aning om hur det skulle låta eftersom jag inte hade haft nån tid att sjunga upp ordentligt (bara små humma i kön utanför...) men till min förvåning så känder det jättebra! De ringde i fredags och sa att jag har fått callback...vilket betyder att jag ska tillbaka den 5 januari och sjunga igen. Väldigt kul! =)

Vet inte om det finns så mycket mer att skriva. Trivs väldigt bra här och hoppas att jag kommer fortsätta med det!=) Bor bra med 2 trevliga engelsmän (eller en engelskvinna och en engelsman=) )

Ska försöka att börja blogga lite mer regelbundet igen. Har faktiskt saknat det, men har liksom inte blivit av.

This is Mattiaz signing out from London

Kommentarer
Postat av: tjilla

Låter nice! Kul att äntligen få höra vad du haft för dig...även om jag redan visste det mesta. Haha.



Men kul att du fick callback! Jag ska hålla tummarna, cross my fingers och allt sådant. :o)



2008-12-22 @ 01:00:52
URL: http://tjilla.blogspot.com/
Postat av: tjilla

Oj då, nu var det visst ett tag sedan du bloggade...igen. :o( grrr

2009-01-16 @ 23:27:54
URL: http://tjilla.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0