Konsten att vara ond

Efter att jag hade läst boken "konsten att vara snäll" började jag på en annan bok som åxå var väldigt intressant att läsa men fruktansvärd på samma gång. Boken hette "No tears for queers" och handlar om 3 mord på homosexuella. I samma veva som jag läste den boken läste jag åxå en annan bok (jag e verkligen inne i en "läs-period" nu=) ) som hette "Tillbaka till livet-Alisons historia" och som hanldade om en kvinna som blev kidnappad, våldtagen och så svårt misshandlad och så svårt skadad att förövarna var säkra på att de hade dödat henne, för ingen skulle kunna överleva att få sin hals och mage uppskuren. Men hon överlevde och med en enorm livsvilja så kämpar hon sig upp från dä'r hon ligger och lyckas ta sig ut till motorvägen där hon får hjälp av en man som passerar i bil. Boken berättar hennes kamp för att komma tillbaka till ett normalt liv. Jag såg även filmen "The Laramie Project" om ett mord på en homosexuell kille i en liten småstad i usa. Samma kväll fick jag ett klipp på facebook från Ellen Degeneres show där hon berättade om att en 15-årig kille blev mördad av en kille i hans årskurs pga att han var bög. Han hade några dagar tidigare frågat denna kille om han ville vara hans valentine....
Efter att ha läst de två böckerna och sett den filmen och hört talats om mordet på 15-åringen så vågade jag knappt gå ut! Vad är det för värld vi lever i...där folk hatar varandra så mycket och kan göra så mycket ont mot varandra?? Jag kan verkligen inte förstå hur man kan gå till handgripligheter mot någon bara för att de har en annan sexuell läggning?! När man pratar om det så säger folk att det handlar om okunskap och rädsla...och det kan jag förstå på något sätt...men att det sen kan övergå från det till att verkligen ha ihjäl någon...det övergår mitt förstånd! Det är ju som att jag skulle misshandla min kompis Martina för att hon inte lyssnar på musikalmusik hemma som jag gör alltid! (jag vet...fånig liknelse..men om man hård drar det så är det ju samma sak!) Eller alla dessa huliganer som slår ner varandra för att vissa hejjar på AIK och andra på IFK Göteborg. var finns logiken i det?? Det är en sport det handlar om..en lek!!...och hur kan då människor få för sig att de har rätt att misshandla någon för att han inte hejjar på samma lag som man själv gör?
I klippet från Ellen Degeneres show (om 15-åringen som blev mördad pga av sin homosexualitet) så säger hon väldigt mycket bra saker. Bland annat att hur kan en 15-åring få för sig att det är SÅ FEL att vara homosexuell och så hotfullt och hemskt att en av samma kön skulle vilja vara hans valentine att mörda honom verkade vara det rätta att göra?! Han har ju knappast vaknat upp en morgon och kommit på det själv! Vad är det för en värld vi lever i som lär barn att 2 människor av samma kön inte kan älska varandra?!
Jag tror inte att det går att välja...vilka man ska hata och vilka man inte ska... Har man börjart hata en grupp så hittar man snart fel i någon annan grupp med människor och börjar hata de åxå! Och så lär man sina barn att hata...! Vart kommer allt detta hat ifrån? Vi är alla lika fast vi är olika. Vi har alla samma förutsättningar i grund och botten!

jag har aldrig råkat ut för något hemskt pga av att jag är homosexuell. Det värsta var när jag dejtade en kille i gbg och vi gick hand i hand på stan (han var dessutom mörkhyad...snacka om att det nog skar i ögonen på vissa) och det är en kille som passerar oss och vänder sig om efter 5 meter och skriker typ bögjävlar och så. Jag kommer inte ihåg exakt vad det var han skrek..men jag minns att jag blev helt chockad. Inte så mkt över det han sa... utan mer över att han tyckte det var så hemskt att se två killar gå hand i hand (som inte störde honom på något sätt) att han verkligen ödslade energi på att vända sig om och skrika åt oss. Vad fick han ut av det? kände han sig nöjd? Trodde han att vi skulle sluta gå hand i hand?? Om han trodde det så trodde han fel!

Jag spelar ju musikalen La cage aux folles här i finland och den musikalen handlar först och främst om kärlek. Kärlek mellan föräldrar och barn, kärlek mellan man och kvinna och kärlek mellan man och man! Jag tycker att denna musikal borde spelas oftare!=) I musikalen så är vi i ensemblen utklädda till tjejer (eftersom det utspelar sig på en dragshow) En dag när vi hade spelat matine och skulle spela en föreställning till på kvällen så hade jag inte tagit med mig någon mat till teatern. Jag var hungrig så jag och min vän alma gick till en restaurang för att äta. Eftersom jag skulle spela en föreställning till så tog jag inte av mitt smink utan tog bara på mig en keps och bytte om till jeans och t-shirt och gick ut! (så jag hade alltså målade ögonbryn, rouge på kinderna och massa lila glitter runt ögonen...) Vissa reagerade ganska kraftigt när jag gick förbi..men jag kan tycka att det är ok..det hade jag nog åxå gjort om jag sett någon med så mkt smink men vanliga kläder gå förbi. När jag sedan kom tillbaka till teatern så var det vissa av de andra killarna som chockat frågade om jag verkligen hade gått ut sådär. "Det e klart" sa jag. De frågade om folk inte hade tittat väldigt mycket? "Jo visst..men om man är bög och nångång har gått hand i hand med en kille på stan så har man vant sig vid att folk tittar" sa jag och skrattade. Det var inte förrän jag sen kom hem som jag insåg vad jag verkligen hade sagt. Att jag har vant mig vid att folk tittar konstigt när man går hand i hand med en kille på stan....borde det inte ringa en varningsklocka här?!? Det är inte JAG som ska vänja mig vid att folk tittar...det är folk som ska vänja sig vid att se 2 av samma kön gå hand i hand på stan. Det är samma kärlek som mellan heterosexuella. EXAKT SAMMA KÄRLEK!! Hur svårt ska det vara att förstå?!?

Jag kommer fortsätta att gå hand i hand på stan, jag kommer inte låta rädsla och okunskap komma ivägen för kärlek. Jag har samma rätt att älska som vilken annan människa på denna planet!
Make love not war är väl ett utmärkt gammalt slagord som borde skanderas ännu mer!!

This is Mattiaz signing off!

Kommentarer
Postat av: jesper martin sjöberg

Bra sagt.
Mänskliga rättigheter har naggats i kanterna alltför länge.

2008-04-27 @ 20:30:33
URL: http://metrobloggen.se/jesper

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0