Flygplatsen

Nu sitter jag på flygplatsen i Helsingfors och väntar. Mitt plan till köpenhamn ska gå 21.15...ska bli spännande och se om det för en gångs skull lyfter i tid...tycker aldrig det brukar hända! Men kanske det här gången. Hoppas det.

Jag har blivit ganska trött på flygplatser de senaste åren eftersom jag flugit så mkt i mitt jobb (vad vuxet det låter..."flugit så mkt i mitt jobb"...haha). Speciellt Oslos flygplats är ett ställe som jag ogillar. Tror det har med all väntan att göra. Att man måste vara så tidigt på flygplatsen för att checka in sitt baggage...komma igenom säkerhetskontrollen utan att det piper (vilket ju händer...hade ett par skor som typ varann gång pep och varannan gång inte...ja alltså...metalldetektorn pep..inte själva skorna. Men hur säkert känns det...när det piper ibland och ibland inte...?!?:..allt kanske bara är bluff..gjort av plast?...näää?! =) ) och sen när man lyckats ta sig igenom allt det där så har man minst en timme att slå ihjäl. Och även fast alla måste vara där ganska tidigt så är det ändå en stressad stämning. Folk springer hit och dit...ska hinna köpa sina flaskor sprit på taxfree och kanske få med sig en parfym som present till frugan....ohh..inte glömma barnen..de måste ju ha lite godis åxå! och det är DYRT på flygplatser!! När jag jobbade på båt i oslo s¨flög jag en gång i månaden från arlanda tidigt på morgonen. Så det blev att man alltid köpte frukost där. 50kr för en torr liten fralla med en ynka ostbit på!!! och så måste man ju ha nått att dricka till åxå!!
Tur nu att man kan ha med sig sin laptop och koppla upp sig på internet (även fast detta åxå är dyrt..betalde nu 8 euro=ca 80 kr för en timme!!!) och slå ihjäl tiden på det sättet!
De flygplatser som jag vatt på är dessa:

Arlanda, Stockholm (Otaliga gånger de senaste året...)
Gaardemoen, Oslo (Otaliga gånger de senaste åren...)
Kastrup, Köpenhamn (Otaliga gånger de senaste året...)
Vantaa, Helsingfors ( Ca 9 gånger...kommer bli fler)
Landvetter, Göteborg ( Ca 4 gånger)
Las Palmas, Gran Canaria ( 6 gånger)
Standsted, London ( minst 6 gånger)
JFK, New York (2 gånger)
Amsterdam (2 gånger)
Barcelona (2 gånger)
Kalmar (2 gånnger)

Så jag har en viss erfarenhet av flygplatser. och är ganksa trött på dem. Undra hur man skulle kunan göra dem mer intressante... LIte bättre och finare skulel kanske göra susen. LIte träd och växter? LUgna avdelningar där man kan läsa...OCH mjukare och skönare stolar som man inte får ont i rumpan VARJE gåäng man måste sitta och vänta. Som jag skrev innan så är det ju ganska så vanligt att planen är försenade åxå så man får sitta ännu längre än beräknat!

Ser än så länge ut som att mitt plan ska vara i tid (peppar peppar...) Buisness männen med sina portföljer har radat upp sig framför disken så att de kan gå på först (ett fenomen jag inte förstår när man har sittplats...planet lyfter ju inte bara för att de har gått på planet först...alla måste ju på, så varför stå och köa i flera minuter för att sen måste sitta PÅ flygplanet och vänta?:::sitt ner och ta det lugnt!)

Dags att avsluta och stiga på SAS planet som ska ta mig ner till köpenhamn. Hoppas på en lugn och säker resa (ogillar när det är turbulens!)

This is Mattiaz signing off



Kommentarer
Postat av: skagerstrand

Mattiaz börjar blogga and suddenly turns into Filippa Bark.... sinnesroligt!!!

2008-04-17 @ 00:25:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0